1 00:00:02,481 --> 00:00:07,855 Ця людина була однією з тих, хто перетворив кінематограф з простої розваги в мистецтво. 2 00:00:07,856 --> 00:00:11,573 Кожен кадр його незабутніх творів дихав поезією. 3 00:00:11,574 --> 00:00:16,063 Художній дар цієї людини став величезним внеском у світову культуру. 4 00:00:16,063 --> 00:00:22,524 Адже його картина "Земля" ще за життя її творця увійшла в двадцятку кращих фільмів тих часів. 5 00:00:41,594 --> 00:00:47,432 Проте всі ці успіхи досягалися шляхом неймовірної напруги духовних і фізичних сил. 6 00:00:47,433 --> 00:00:53,563 Його вигнали з його рідної Київської кіностудії, а на батьківщину від не зміг повернутися до кінця днів. 7 00:00:53,664 --> 00:00:59,351 Усі ці хвилювання не могли безслідно пройти для хворого серцем режисера. 8 00:00:59,358 --> 00:01:05,447 Він помер у 62 роки. Цю людину звали Олександр Довженко. 9 00:01:08,560 --> 00:01:11,280 Олександр Довженко 10 00:01:11,281 --> 00:01:20,453 Олександр Довженко народився 12 вересня 1894 року в Україні в селі Сосниця Чернігівської губернії в сім'ї козачого офіцера. 11 00:01:20,454 --> 00:01:23,674 Освіту він здобув у Глухівському вчительському інституті. 12 00:01:23,675 --> 00:01:29,135 Коли Олександру сповнилося 17 років він пішов з дому й вступив до учительської семінарії. 13 00:01:29,136 --> 00:01:33,812 По закінченню він отримав призначення в одне з училищ м. Житомира. 14 00:01:33,813 --> 00:01:40,588 У ті часи в школах та училищах катастрофічно не вистачало вчителів і Довженку доводилося викладати зразу декілька предметів: 15 00:01:40,589 --> 00:01:45,095 фізику, географію, історію, столярну справу й навіть гімнастику. 16 00:01:45,096 --> 00:01:50,194 Довженко з дитинства захоплювався мистецтвом. Він добре малював, любив книги, писав оповідання. 17 00:01:50,195 --> 00:01:53,127 Ще підлітком він часто бував біля Дніпра. 18 00:01:53,128 --> 00:01:56,993 Саме ці місця заклали в його душі поетичний погляд на світ, 19 00:01:56,994 --> 00:02:02,941 саме тут на високих берегах могутньої ріки режисер заповідає поховати його. 20 00:02:03,067 --> 00:02:06,253 Як покидали нас кумири 21 00:02:06,254 --> 00:02:12,601 Після революції Довженко взяв сторону більшовиків і став брати активну участь у відновленні мирного життя країни. 22 00:02:12,602 --> 00:02:16,033 На початку 20-их він їде на дипломатичну службу в Німеччину. 23 00:02:16,034 --> 00:02:19,462 У нього була давня мрія - отримати художню освіту - 24 00:02:19,493 --> 00:02:24,825 і у вільний від служби час він отримує змогу вчитися живопису у Мюнхені й Берліні. 25 00:02:24,826 --> 00:02:30,498 Повернувшись на батьківщину, Довженко поселився у Харкові, де отримав роботу ілюстратора в місцевій газеті. 26 00:02:30,499 --> 00:02:35,167 Через деякий час його запросили до Одеської кіностудії як сценариста. 27 00:02:35,168 --> 00:02:41,239 У червні 26-го з-під його пера виходить перший кіносценарій - комедія "Вася-реформатор". 28 00:02:41,240 --> 00:02:47,577 У тому ж році Довженко вперше випробував свої сили як режисера й зняв свою першу короткометражку. 29 00:02:47,578 --> 00:02:50,902 Однак цей фільм очікував приголомшливий провал. 30 00:02:50,903 --> 00:02:53,968 - Думаю, що він ще не знайшов себе в короткометражних фільмах, і... 31 00:02:53,969 --> 00:02:56,713 Кирил Разлогов, кінознавець 32 00:02:56,714 --> 00:03:01,996 і... ті картини, що в нього були, були лише порогом до "Звенигори", де він дійсно знайшов той тип кінематографа, 33 00:03:01,997 --> 00:03:05,140 який став його в подальшому, який він у подальшому відпрацьовував. 34 00:03:05,141 --> 00:03:08,805 Але це стосується усіх короткометражних досвідів усіх режисерів. 35 00:03:08,806 --> 00:03:16,101 Ніхто зразу не стає абсолютним генієм, хоча перші повнометражні картини іноді стають такою візитною карткою. 36 00:03:16,102 --> 00:03:22,859 Проте, вже наступна картина молодому режисеру допомогла повністю реабілітуватися в очах керівництва кіностудії. 37 00:03:22,860 --> 00:03:26,483 Це була пригодницька кінолента "Сумка дипкур'єра". 38 00:03:27,100 --> 00:03:30,227 Робота Довженка отримала дуже схвальні відгуки в пресі. 39 00:03:30,228 --> 00:03:36,342 Багато критиків відмічали, що режисер успішно уникнув дешевих штампів бездумного пригодництва. 40 00:03:36,760 --> 00:03:43,099 У цій картині Довженко зіграв свою першу й останню роль - після цього він більше не знімався. 41 00:03:43,768 --> 00:03:51,502 Після успіху "Сумки дипкур'єра" зняв фільм "Звенигора", який був визнаний видатним не лише на батьківщині, але й далеко за її межами. 42 00:03:51,920 --> 00:03:58,699 Під час роботи над цією картиною в життя Довженка ввійшла жінка, яка згодом стала його першою та єдиною дружиною. 43 00:03:58,700 --> 00:04:07,515 Це була 26-тирічна актриса Юлія Солнцева відома завдяки ролі Аеліти у фільмі режисера німого кіно Якова Протазанова. 44 00:04:07,516 --> 00:04:13,199 Солнцева була талановитою актрисою й однією з перших красунь радянського кінематографа. 45 00:04:13,200 --> 00:04:16,481 - Вона була однією з найвродливіших жінок свого часу. Це безперечно. 46 00:04:16,482 --> 00:04:20,942 Якщо ви бачили її на екрані, от..., ви в цьому легко переконаєтесь. 47 00:04:20,943 --> 00:04:24,265 Вона була однією зі справді дійсно багатообіцяючих, 48 00:04:24,266 --> 00:04:29,083 мало того, що багатообіцяючих, дійсно тих, що зробили велику кар'єру актрис німого кіно, 49 00:04:29,109 --> 00:04:34,732 але в подальшому вона перейшла в режисуру, в подальшому вона працювала з Олександром Петровичем, але... 50 00:04:34,733 --> 00:04:39,117 Не можна сказати, що її акторська кар'єра - лише чисельні сподівання. 51 00:04:39,920 --> 00:04:41,510 Юлія Солнцева - це Юлія Солнцева. 52 00:04:41,590 --> 00:04:46,266 Після весілля Солнцева зіграла тільки одну роль у фільмі чоловіка "Земля". 53 00:04:46,267 --> 00:04:52,577 Последующие роки вона супроводжувала його в усіх з'йомках, але лише як асистент, а не актриса. 54 00:04:52,578 --> 00:04:55,441 Після смерті чоловіка вона продовжила його справу. 55 00:05:01,000 --> 00:05:05,356 На початку 30-их років Довженко знімає на Одеській кіностудії свій шедевр "Земля". 56 00:05:05,750 --> 00:05:11,431 Це була німа картина, про перші кроки колективізації в Україні, сповнена революціонною романтикою. 57 00:05:11,647 --> 00:05:14,689 - Усі кінематографісти, найбільші режисери в усякому випадку, 58 00:05:14,690 --> 00:05:19,263 намагалися відійти з утертої розповідності в метафоричні конструкції, 59 00:05:19,264 --> 00:05:23,303 якщо вважати метафору основою поезії, то можна вважати поетичним кінематографом 60 00:05:23,304 --> 00:05:25,871 і кінематограф Ейзенштейна та кінематограф Вертова. 61 00:05:28,300 --> 00:05:38,200 Уривок фільму С.Ейзенштейна "Іван Грозний", 1945 р. 62 00:06:38,300 --> 00:06:41,499 - Окрім цього, у Довженка була інша риса, якої не було ні в того, ні в іншого. 63 00:06:41,500 --> 00:06:43,799 Кирил Разлогов, кінознавець 64 00:06:43,800 --> 00:06:51,908 Це такий своєрідний пантеїзм, прагнення до органічності, прагнення до того, щоб поетичне почуття витікало з поетичності кадру. 65 00:06:51,909 --> 00:06:58,865 І в цьому розумінні, звичайно він плоть від плоті не лише своєї епохи, але й своєї Батьківщини-України, 66 00:06:58,866 --> 00:07:06,274 і тому в Укр.. Ну... саме в українському кіно так чи інакше, школа Довженка дала найбільш глибокі паростки. 67 00:07:07,980 --> 00:07:12,549 У цьому плані Довженко безумовно один з найяскравіших представників поетичного кіно. 68 00:07:12,550 --> 00:07:18,988 Але й вважати його основоположником, я думаю, нема підстави, тому що до цього була тривала історія німого кіно... 69 00:07:18,989 --> 00:07:24,220 І в історії німого кіно ми можемо знайти багато фігур, які так чи інакше порівняні з ним. 70 00:07:31,760 --> 00:07:32,559 - ЇДЕ! 71 00:07:35,000 --> 00:07:35,919 - ЇДЕ! 72 00:07:37,080 --> 00:07:37,879 - ЇДЕ! 73 00:07:51,000 --> 00:07:55,238 Проте в нашій країні реакція громадськості на цей фільм була вкрай суперечливою. 74 00:07:55,239 --> 00:07:58,708 В одній зі сцен було показано оголене жіноче тіло. 75 00:07:58,709 --> 00:08:01,603 Через це режисера звинуватили в похітливості. 76 00:08:02,000 --> 00:08:03,983 Усе це викликало в Довженка шок. 77 00:08:03,984 --> 00:08:09,467 Він був дуже пригнічений і, за власним зізнанням, посивів і постарів за декілька днів. 78 00:08:09,668 --> 00:08:12,282 "Я навіть хотів померти", - писав він у ті дні. 79 00:08:14,880 --> 00:08:16,079 - Василю! 80 00:08:28,179 --> 00:08:33,256 Після численних скорочень фільм усе ж вийшов у прокат, але був зустрінутий публікою дуже холодно. 81 00:08:33,257 --> 00:08:36,179 А от за кордоном картина була названа геніальною. 82 00:08:36,380 --> 00:08:43,331 Тридцять років по тому на Брюсельському кінофестивалі фільм "Земля" увійде в двадцятку кращих фільмів усіх часів та народів. 83 00:08:43,332 --> 00:08:46,101 - Список з двадцяти кращих картин постійно змінюється. 84 00:08:46,753 --> 00:08:54,706 У той момент, коли в моді умовний кінематограф, кінематограф такий... природної поетичності, чи що... 85 00:08:55,775 --> 00:09:01,143 ...то картина повертається назад. У той момент, коли в моді... 86 00:09:02,420 --> 00:09:08,308 такий реалізм заземлений... увага до Довженка слабне. 87 00:09:08,309 --> 00:09:14,637 Тому я не виключаю, що "Земля" може опинитися на першому... в першому рядку. 88 00:09:14,638 --> 00:09:17,974 І навіть "Звенигора" може опинитися на... в першому рядку. 89 00:09:18,318 --> 00:09:23,882 Але для цього повинен бути переворот у мізках, переворот у тенденціях поточного кінематографа. 90 00:09:23,883 --> 00:09:26,399 У кінці 30-их Довженку посміхнулася удача. 91 00:09:26,400 --> 00:09:29,694 Він зняв фільм "Щорс", який приніс йому всенародну славу. 92 00:09:29,695 --> 00:09:37,526 Справжній бойовик на тему громадянської війни, який став урівень з "Чапаєвим" і був лідером прокату 1939 року. 93 00:09:37,527 --> 00:09:40,756 А через два роки, був удостоєний Сталінської премії. 94 00:09:40,757 --> 00:09:45,772 Це була перша урядова нагорода Довженка за ціле десятиліття його роботи в кіно. 95 00:09:50,800 --> 00:09:52,476 -Петро! - Га! 96 00:10:10,075 --> 00:10:13,499 - Як історико-революційна картина, Щорс, звичайно вписується в ту лінію... 97 00:10:13,500 --> 00:10:15,508 Кирил Разлогов, кінознавець 98 00:10:15,509 --> 00:10:19,333 повернення історико-революційної теми яка була визначена в 30-ті роки. 99 00:10:19,334 --> 00:10:23,553 Разом з тим... це не менше авторська кіно, ніж будь-яке інше. 100 00:10:23,554 --> 00:10:28,937 Там, я не знаю, "Свій серед чужих" - авторське кіно Нікіти Михалкова, хоча це історико-революційний фільм. 101 00:10:28,938 --> 00:10:35,530 Точно так "Щорс"- абсолютно авторське кіно Олександра Довженка. Й узагалі, він був одним із тих режисерів, які от... 102 00:10:35,631 --> 00:10:43,959 власне індивідуальність яких була настільки сильною, що важко собі уявити, що він, як голівудський ніби майстровитий ремісник, ставив щось... 103 00:10:44,977 --> 00:10:46,681 по тому, що йому скаже продюсер. 104 00:10:46,882 --> 00:10:52,299 Він працював сам і, недивлячись на те, що продюсер був досить жорский, держава, 105 00:10:52,500 --> 00:10:57,460 та все ж завжди добивався свого або терпів поразку, але тоді й фільму не виходило. 106 00:10:57,770 --> 00:11:01,763 - Радянська Україна піднімає визвольну вітчизняну війну! 107 00:11:03,050 --> 00:11:04,449 Так, Михайлюк, і передай німцям. 108 00:11:05,130 --> 00:11:10,690 Передай ще, що Росія і Ленін з нами, що гетьманові однаково смерть. 109 00:11:10,690 --> 00:11:11,918 - Єсть, смерть! 110 00:11:13,330 --> 00:11:16,402 - Так, отже, наступаємо... 111 00:11:17,490 --> 00:11:22,200 Михайлюк! Ти куди йдеш? 112 00:11:22,370 --> 00:11:24,042 До німців на переговори, в Європу йдеш. 113 00:11:24,850 --> 00:11:31,642 Застібнися ти, будь ласка. Пам'ятай, коли будеш домовлятися з німцями, обминай офіцерів. 114 00:11:32,530 --> 00:11:36,170 Проривайся до солдатських мас, де тільки можеш, і крий! 115 00:11:36,170 --> 00:11:38,013 - Єсть! - Тільки, будь ласка, без матюків. 116 00:11:38,014 --> 00:11:42,989 Проте, тоді в країні мало хто знав, що саме "Щорс" серйозно підірвав здоров'я Довженка. 117 00:11:42,990 --> 00:11:46,739 Незадовго до закінчення зйомок у нього стався важкий інфаркт. 118 00:11:46,940 --> 00:11:50,555 Він був викликаний не стільки творчими проблемами, скільки політичними. 119 00:11:50,556 --> 00:11:53,936 Кінець 30-их був відзначений так званою Єжовщиною - 120 00:11:53,937 --> 00:12:00,681 масовими репресіями серед командирів Червоної армії, коли тисяча офіцерів були розстріляні й згинули в таборах. 121 00:12:00,682 --> 00:12:05,839 Одним з таких людей став коморг Дубовий, який був консультантом фільму "Щорс". 122 00:12:05,840 --> 00:12:10,726 Коли Довженко взнав про ростріл Дубового, у нього стався інфаркт. 123 00:12:10,727 --> 00:12:14,249 Усе це не могло в подальшому не вібитися на його здоров'ї. 124 00:12:20,701 --> 00:12:23,655 Під час Другої світової, Довженко був військовим коресподентом. 125 00:12:23,656 --> 00:12:26,298 У цей момент кіно відійшло для нього на другий план. 126 00:12:26,299 --> 00:12:28,999 І лише літом 43-го він разом зі своєю дружиною 127 00:12:29,002 --> 00:12:33,818 змонтував з документальних матеріалів фільм "Битва за нашу Радянську Україну". 128 00:12:33,819 --> 00:12:37,535 У цій сповненій патріотичного пафосу картині був показаний 129 00:12:37,536 --> 00:12:43,333 відступ перших місяців війни, муки людей, що залишилися на захопленій ворогом території. 130 00:12:43,334 --> 00:12:47,524 Тоді ж Довженко написав сценарій "Україна в огні", але він був заборонений 131 00:12:47,525 --> 00:12:51,802 для постановки в кіно з причини своєї надмірної натуралістичності. 132 00:12:51,803 --> 00:12:57,719 Таку правду про війну, яку показував у своїй повісті Довженко, влада сприймати не хотіла. 133 00:12:57,720 --> 00:13:01,678 Усе це він бачив власними очима на фронті, вніс у сценарій, 134 00:13:01,679 --> 00:13:05,278 та цензура й слухати не хотіла про таке відображення війни. 135 00:13:05,279 --> 00:13:10,345 Робота над Україна в огні так і залишилась незавершеною. 136 00:13:13,405 --> 00:13:19,509 У лютому 1944 року через сценарій "Україна в огні" над Довженком згустилися хмари. 137 00:13:19,510 --> 00:13:21,924 У пресі з'явилися розгромні статті. 138 00:13:21,925 --> 00:13:26,059 Після цього в Києві відбувся пленум Союзу радянських письменників України, 139 00:13:26,060 --> 00:13:30,090 на якому було вирішено вигнати режисера з Київської кіностудії. 140 00:13:30,091 --> 00:13:33,655 - Але, звичайно, він дав деяку основу кінематографу, 141 00:13:33,656 --> 00:13:35,146 Кирил Разлогов, кінознавець 142 00:13:35,147 --> 00:13:38,039 який в подальшому пустив не паростки, а коріння. 143 00:13:38,040 --> 00:13:41,677 І в цьому розумінні, він, звичайно, спирався на традиції української культури 144 00:13:41,678 --> 00:13:44,667 та вкорінив їх на Київській студії. 145 00:13:48,269 --> 00:13:51,359 "Сьогодні річниця моєї смерті. [Зі щоденника О.Довженка, 1945 р.] 146 00:13:51,360 --> 00:13:55,982 31 січня 1944 року мене привезли в Кремль. 147 00:13:55,983 --> 00:14:01,319 Там мене порубали на шмаття, і скривавлені частини моєї душі 148 00:14:01,320 --> 00:14:05,439 були розкидані для ганьби й наруги на усіх збіговиськах. 149 00:14:06,160 --> 00:14:11,184 Усе, що було зле, недобре, мстиве, все розчавлювало й поносило мене. 150 00:14:11,993 --> 00:14:15,124 Я тримався рік і впав. 151 00:14:15,649 --> 00:14:18,543 Моє серце не витримало тяжкості неправди й зла. 152 00:14:20,920 --> 00:14:23,405 Я народився й жив для добра й любові. 153 00:14:24,680 --> 00:14:30,464 Мене вбила ненавість великих якраз у момент їх малості." 154 00:14:35,439 --> 00:14:40,679 Режисер переїхав до Москви. До 51 року він практично нічого не знімав. 155 00:14:40,680 --> 00:14:42,831 У ці роки він викладав у ВДІКу. 156 00:14:42,832 --> 00:14:47,136 Потім йому дозволили повернутися в режисуру й зняти фільм "Прощавай, Америко", 157 00:14:47,542 --> 00:14:52,525 проте, коли робота вже наближалася до кінця, високе керівництво розпорядилося фільм закрити. 158 00:14:52,526 --> 00:14:56,246 Довженко взнав про це в останню чергу, він змімав останнній епізод, 159 00:14:56,247 --> 00:14:58,260 коли в павільйоні раптом вимкнули світло. 160 00:14:58,519 --> 00:15:03,684 І тільки після цього режисерові повідомили, що роботи за його картиною згорнуті. 161 00:15:04,131 --> 00:15:06,623 Довженко зляг із серцевим нападом. 162 00:15:06,624 --> 00:15:10,997 А коли видужав, узявся писати новий сценарій - "Поему про море". 163 00:15:11,475 --> 00:15:14,654 Та зняти цю картину режисерові вже не судилося. 164 00:15:14,939 --> 00:15:21,259 - Але річ у тім, що в Олександра Петровича були складнощі на початку 50-их років, як у багатьох інших. 165 00:15:21,787 --> 00:15:25,939 Він зробив "Поему про море", яка була його своєрідним творчим заповітом 166 00:15:25,940 --> 00:15:33,185 і залишив не лише сценарій, але й численні записи й плани того, що мала бути його остання картина. 167 00:15:33,558 --> 00:15:37,926 І Юлія Солцева, треба віддати їй належне, досить точно дотримувалася його замислу. 168 00:15:38,269 --> 00:15:44,662 Вона не поривалася показати себе в цій картині, вона прагнула віддати належне Олександрові Петровичу. 169 00:15:44,720 --> 00:15:49,395 Коли літом 1956 року почалися підготовчі роботи за фільмом, 170 00:15:49,396 --> 00:15:55,909 Довженко був уже виснажений кількома серцевими нападами й постійними гіпертонічними кризами. 171 00:15:56,194 --> 00:15:59,436 У ті дні режисер записав у своєму щоденникові такі рядки: 172 00:15:59,979 --> 00:16:01,852 "Як тяжко болить серце. 173 00:16:02,202 --> 00:16:07,313 День і ніч, безперервно, невблаганно, важке, ніби в ньому сто пудів. 174 00:16:07,670 --> 00:16:12,413 Болять руки й такий біль у грудях і я так знесилений... 175 00:16:12,614 --> 00:16:16,469 Не те що ходити, сидіти вже важко, навіть лежати." 176 00:16:17,013 --> 00:16:20,446 Та все ж Довженко береться за роботу над фільмом. 177 00:16:20,447 --> 00:16:25,277 Йому здається, що в роботі хвороба відступить, втихне, як це було неодноразово до цього. 178 00:16:25,468 --> 00:16:27,213 Але режисер помилився... 179 00:16:27,589 --> 00:16:30,630 Цього разу його запис сил уже було вичерпано. 180 00:16:30,893 --> 00:16:36,083 І дуже символічно, що смерть наздогнала Довженка напередодні першого зйомочного дня, 181 00:16:36,084 --> 00:16:39,403 коли в павільйоні "Мосфільму" все вже було готове до роботи. 182 00:16:39,831 --> 00:16:45,859 У ніч на 25 листопада 1956 року серце режисера зупинилося. 183 00:16:46,162 --> 00:16:50,258 І коли знімальна група вранці наступного дня прийшла до студії, 184 00:16:50,259 --> 00:16:54,426 там їх зустрів портрет Довженка в траурній рамці. 185 00:16:58,835 --> 00:17:02,782 Стосовно Олександра Довженка не раз здійснювалися несправедливості за життя. 186 00:17:03,102 --> 00:17:05,462 Те ж саме сталося й після його смерті. 187 00:17:05,563 --> 00:17:08,806 - Це були 50-ті роки, був період достатньо складний. 188 00:17:09,365 --> 00:17:19,011 Рубіж 50-их - 60-их років, тому хто там конкретно був керівником партійної організації української в той час сказати важко. 189 00:17:20,605 --> 00:17:24,924 Чисто в художньому розумінні, вплив Довженка був надто сильним в Україні, 190 00:17:24,925 --> 00:17:28,231 щоб можна було дозволити його праху повернутися на Батьківщину. 191 00:17:29,453 --> 00:17:34,062 Я думаю, що зараз якщо запропонувати українцям перепоховати Довженка, 192 00:17:34,063 --> 00:17:40,430 вони з радістю схопляться за це, тому що зараз вся їх ніби політика будується на тому, 193 00:17:40,431 --> 00:17:44,229 що Довженко належить їм цілком у той час, коли Параджанов лише частково. 194 00:17:44,389 --> 00:17:47,660 Вигнання з України стало для режисера тяжким ударом, 195 00:17:47,661 --> 00:17:50,451 він не мислив життя без своєї Батьківщини. 196 00:17:50,652 --> 00:17:53,747 Проте останні роки він провів далеко від неї. 197 00:17:54,098 --> 00:18:00,417 І його останнє бажання бути похованим на берегу Дніпра також не було виконане. 198 00:18:01,240 --> 00:18:02,159 Досі. 199 00:18:03,000 --> 00:18:04,799 Як покидали нас кумири Олександр Довженко 1894-1956 переклад: kszitadel спеціально для hurtom.com 200 00:18:04,800 --> 00:18:06,879 Ідея телеверсії: Віталій Добрусін За книгою Федора Раззакова "Как уходили кумиры" Видавництво "Эксмо" 201 00:18:06,880 --> 00:18:09,479 Дякуємо Ірині Пороховщиковій Волетті Степанян 202 00:18:09,480 --> 00:18:12,359 Використані фрагменти фільмів "Земля", "Щорс" 203 00:18:12,360 --> 00:18:15,559 Автори: Наталя Завозненко, Тетяна Павликова, Марина Селіванова, Катерина Кудрявцева, Ольга Медведєва, Анна Овчинникова 204 00:18:15,560 --> 00:18:18,719 Шеф-редактор: Ольга Копцева Редактор: Олена Щетиніна 205 00:18:18,720 --> 00:18:21,959 Режисер-постановник: Михайло Роговой Режисери: Дмитро Кужаров, Олександр Шляхтін 206 00:18:21,960 --> 00:18:24,679 Звукорежисер: Ольга Семякіна Оператор: Алан Касоєв 207 00:18:24,680 --> 00:18:27,080 Водій: Дмитро Іванов Голос: Влад Вєтров 208 00:18:27,081 --> 00:18:29,159 Директор: Олександр Горевич Продюсер: Віктор Григоренко 209 00:18:29,160 --> 00:18:30,160 "Інфотон" за замовленням ДТВ (c) 2005